Etusivu >> Palvelut >> Iensairauksien hoito

Hampaan kiinnityskudoksiin kuuluvat ien, kiinnityskudossäikeet ja alveoliluu. Hampaan kiinnityskudossairauksia ovat ientulehdus eli gingiviitti ja syvemmälle kiinnityskudoksiin edennyt tulehdus, parodontiitti. Kiinnityskudossairaudet ovat bakteerien aiheuttamia.

Ientulehduksessa ien punoittaa, turpoaa ja on herkästi vuotava esimerkiksi hampaita harjatessa. Tupakoitsijalla heikentynyt ääreisverenkierto saattaa peittää ientulehdusta ja ien ei vuodakaan niin helposti tulehduksesta huolimatta. Tupakointi on merkittävä riskitekijä kiinnityskudossairauksien etenemisessä. Ientulehdusta voidaan ehkäistä ja hoitaa huolellisella hampaitten ja hammasvälien puhdistuksella.

Hampaan pinnalle kerääntyvä bakteeripeite yhdessä syljen mineraalien kanssa kovettuu hammaskiveksi. Hammaskiven poisto ei enää onnistukaan kotikonstein. Karkea hammaskivi on bakteereille mieluinen kiinnitysalusta. Hammaskivi ylläpitää ientulehdusta. Mikäli hammaskiveä ei poisteta säännöllisesti, saattaa tulehdus levitä syvemmälle kiinnityskudoksiin. Hammaskiven poistoon käytetään erilaisia käsi-instrumentteja ja ultraääntä.

Taipumus hammaskiven muodostumiseen on yksilöllistä. Jos kiveä syntyy paljon, on sitä poistettava useammin (2-3 kertaa vuodessa). Syvemmälle kiinityskudokseen edennyt tulehdus synnyttää hampaan ja ikenen väliin hankalasti puhdistettavan, syventyneen ientaskun. Tulehduksen jatkuessa ientaskussa riittävän pitkään, alkaa hammasta kiinnipitävä alveoliluu tuhoutua.

Tulehdus on usein oireeton ja siksi sitä onkin vaikea itse havaita. Oireita voivat ienverenvuodon lisäksi olla paha maku tai haju suussa tai hampaan liikkuvuus. Kun hammas alkaa liikkua, on hampaan kiinnityskudosta usein menetetty jo paljon. Parodontiitti onkin merkittävä syy hampaitten menettämisessä. Hoitamaton parodontiitti saattaa vaikuttaa haitallisesti moniin sairauksiin. Parodontiitti on yksi sydän- ja verenkiertosairauksien riskitekijä.

Parasta kiinnityskudossairauksien hoitoa on niiden ennaltaehkäisy. Onkin tärkeää huolehtia tunnollisesti hampaitten kotihoidosta ja puhdistuttaa hampaansa säännöllisesti hammaslääkärillä tai suuhygienistillä.

Syvälle ientaskuihin kertynyt hammaskivi on hankalammin puhdistettavaa ja saattaa vaatia ienleikkauksiakin. Myös purenta voi vaatia tasapainotusta. Syvälle edenneellä tulehduksella on taipumusta uusiutua, joten paranemisen jälkeen säännöllinen ylläpitohoito on tärkeää.