Etusivu >> Palvelut >> Ehkäisevä hammashoito

Kuten kaikkien sairauksien kohdalla myös suun terveyden osalta parasta hoitoa on suusairauksien ennaltaehkäisy. Suun hyvinvointiin voi pitkälti vaikuttaa myös itse. Hammashoitohenkilökunta opastaa sinua suusi terveyden vaalimisessa ja selvittää, mitkä ovat riskitekijät kohdallasi ja mihin asioihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota.

Hampaat tulisi harjata kaksi kertaa päivässä fluoripitoisella hammastahnalla ja huolehtia myös hammasvälien puhdistuksesta. Säännölliset hampaitten ja suun tarkastukset ovat tärkeä osa ennaltaehkäisevää hoitoa.

Terveelliset elämäntavat vähentävät merkittävästi ongelmien todennäköisyyttä. Säännölliset ruokailutottumukset ja kohtuullinen makean käyttö edistävät suusi terveyttä. Vesi on janojuomista paras!

Tupakan terveysvaarat kohdistuvat myös hampaisiin ja ikeniin. Tupakoitsijalla esimerkiksi ientulehdukset paranevat selkeästi huonommin. Tupakointi lisää myös todennäköisyyttä sairastua suusyöpään.

Tietyissä yleissairauksissa riski suun terveyden ongelmiin kasvaa. Tällaisia ovat esimerkiksi diabetes ja reumataudit. Alentunut syljeneritys (jota saattaa esiintyä esimerkiksi tiettyjen lääkehoitojen yhteydessä) lisää merkittävästi alttiutta reikiintymiseen ja myös suun limakalvojen sairauksiin. Syljen eritysnopeutta voidaan mitata.

Jos reikiintymistaipumuksesi on suuri, on yleensä tarpeen tehdä ammattimaisia hampaitten puhdistuksia ja fluorikäsittelyjä tehostetusti.