Iensairauksien hoito

Iensairaudet ovat bakteeriperäisiä ja hoitamattomina ja pitkälle edetessään voivat johtaa hampaan irtoamiseen.

Suun perustutkimuksessa selvitetään aina myös ikenien ja hampaitten kiinnityskudosten terveys. Usein riittävän hyvän kokonaisarvion saamiseksi saatetaan tarvita myös röntgentutkimuksia.

Tulehtunut ien on punoittava, turvattava ja vuotaa helposti verta esimerkiksi harjauksen yhteydessä. Ientulehdukset ovat usein vähäoireisia ja jäävät siksi helposti kotona huomaamatta.

Merkittävin ientulehdusta aiheuttava tekijä on hammasplakki ja hammaskivi. Hammaslääkäri ja suuhygienisti puhdistavat hammaskiveä erityisillä käsi-instrumenteilla ja ultraäänellä. Mikäli tulehdus on edennyt syvemmälle kiinnityskudokseen, saatetaan tarvita ienleikkauksia. Myös purenta saattaa vaatia tasapainotusta. Iensairauksien hoidossa on tärkeää oikealla tavalla suoritettu hampaitten kotihoito. Syvälle edenneellä tulehduksella on taipumusta uusiutua, joten paranemisen jälkeen säännöllinen ylläpitohoito on erittäin tärkeää.

Tietyt yleissairaudet, kuten diabetes, edistävät iensairauksien syntyä ja etenemistä. Myös tupakointi on riskitekijä näiden sairauksien synnyssä. Erityisesti tällaisissa tilanteissa korostuu riittävän usein tehtävä suun tutkimus ja säännöllinen hoito. Taipumus hammaskiven muodostumiseen on yksilöllistä. Jos kiveä muodostuu paljon, on sitä poistettava useammin (2-3 kertaa vuodessa).

Tulehduksen edetessä syvemmälle hammasta ympäröivään kudokseen, syntyy hankalammin hoidettavia, syventyneitä ientaskuja- tällöin puhutaan jo parodontiitista. Mikäli tilanne jatkuu näin hoitamattomana, alkaa tulehdus tuhota hammasta kiinnipitävää leukaluuta. Tämä voi tapahtua ilman mitään suurempia oireita.

Terveellä suulla on mukava hymyillä!

Varaa aika 02 430 5447