Hammashoitopelko on yleinen vaiva

Suomalaisista jopa kolmasosa kärsii hammashoitopelosta. Pahimmillaan tämä viivästyttää hoitoon hakeutumista ja aiheuttaa tarpeetonta suun sairauksien etenemistä. Usein pelon taustalla voi olla aikaisempia kielteisiä kokemuksia. Muista kertoa meille pelostasi jo aikaa varatessasi.

Pelkotilanteessa korostuvat rauhallinen työskentely ja kiireettömyys. Tarvittaessa hoidetaan kipua puuduttamalla ja joskus voidaan miettiä myös esilääkityksen käyttöä. Halutessasi voit ottaa musiikkikuulokkeet mukaasi ja kuunnella oma mielimusiikkiasi hoidon aikana. Kuunnellaan, mietitään ja edetään sinulle sopivalla vauhdilla!

Peloista huolimatta on tärkeää hoidattaa suunsa terveyttä säännöllisesti. Näin suurempien toimenpiteiden määrä pysyy vähäisempänä.

Pelossa ei ole hävettävää.

Pelko on luonnollinen tunne, jota ei tarvitse hävetä. Pelkäämme kaikki jotakin: joillakin se on hammaslääkärin pelkoa, joillakin korkeiden paikkojen pelkoa tai jotakin muuta. Hammashoitopelon syyt ovat yksilöllisiä. Joillakin syyt voivat liittyä jonkin yksittäisen tunteen, kuten kivun pelkoon. Pelko voi syntyä myös luottamuksen puutteesta. Taustalla voi olla aikaisempi huono hoitokokemus esimerkiksi lapsuudessa.

Voitetaan pelko yhdessä!

Kerro meille rohkeasti pelosta tai jännityksestä, niin voimme vielä paremmin ennalta valmistautua. Meille ensisijaista on aina potilaan hyvinvointi ja teemme kaikkemme, että kokemus on mahdollisimman positiivinen.

Joskus voi olla hyödyllistä ottaa ystävä mukaan tukihenkilöksi vastaanottokäynnille, mikäli jännität oikein kovasti.

Jos jokin asia mietityttää, niin voit aina kysyä.

Askarruttaako mieltäsi kysymys?

Ota rohkeasti yhteyttä soittamalla numeroon 02 430 5447 tai lähetä viesti osoitteeseen info@mynhammas.fi.

Monet mielikuvat hammashoidosta ovat vanhentuneita. Suuri osa hammaslääkärin tekemistä toimenpiteistä on täysin kivuttomia.

Tarvittaessa käytämme aina puudutusta esimerkiksi paikkauksen ja muiden hoitotoimenpiteiden yhteydessä. Puudutus vie tehokkaasti kiputunnon työskentelyalueelta. Voimme käyttää myös puudutusgeeliä esimerkiksi hammaskiven poiston yhteydessä.

Hampaissasi ei ole mitään hävettävää, vaikka ne olisivat päässeet huonoonkin kuntoon. On ymmärrettävää että joskus elämäntilanne, terveydentila taikka esimerkiksi hammashoitopelko ovat voineet johtaa siihen, että hampaitten kunto ei ole paras mahdollinen tai että, niiden hoito on jäänyt taka-alalle.

Röntgenkuvien säteily pelottaa monia turhaan. Säteilyn määrä vastaa lähinnä lyhyttä lentomatkaa, eli kuvien ottaminen on täysin turvallista.

Voit ottaa mukaan puhelimen tai mp3-soittiminen, josta kuunnella musiikkia tai vaikka podcasteja. Moni onkin kertonut, että se on helpottanut hoitoa ja toimenpide on mennyt ohi melkeinpä huomaamatta.